(پایگاه اشعارمجالس ترحیم)

(پایگاه اشعارمجالس ترحیم)

کربلایی وحیدشریفی درآباد
(پایگاه اشعارمجالس ترحیم)

(پایگاه اشعارمجالس ترحیم)

کربلایی وحیدشریفی درآباد

شعر ترکی در فراق برادر

شعر ترکی در فراق برادر


بیر مثلدور داغ بیلر دنیاده قارداش قارداشی

چوخ سالار محنت گونونده یاده قارداش قارداشی


آرخادور ائلدور دایاقدور یاخشی قارداش قارداشا

غم گونی سسلر همیشه داده قارداش قارداشی

گر وفادار اولسا دریای محبتدور یقین

جان بیلر عالم بوئی آزاده قارداش قارداشی

لازم اولسا هر زماندا باش و جان ایلر فدا

هر زماندا سسلسه امداده قارداش قارداشی

دیزلریم تترر دوشنده یاده باغریم قان اولار

وای اؤ ساعتدن گوره افتاده قارداش قارداشی

وای اؤگوندن قارداشین بالینینه قارداش گله

قولّاری یوخدور گوره هیجاده قارداش قارداشی

شاه مظلومان حسین کرب و بلاده نیلدی

گورمسین گؤز توش اولوب جلّاده قارداش قارداشی

قان ائدر گوز یاشینی امواج غم طوفان ائدر

غرق اولور گورسه درین دریاده قارداش قارداشی

بیر گوزل سؤزدورمحبتدور حیاتین جوهری

داده سسلر هر زمان دعواده قارداش قارداشی


شعر:فرهاد فکری

شعر عبرت آموز

شعر عبرت آموز

 

با خدا خواهی شوی نزدیک از خود دور باش

قهر کن با تیرگی آنگه رفیق نور باش

هر کجا رو آوری طور است موسایی بجو

بی خبر موسی تو خود هستی مقیم طور باش

حور زیبایی ندارد پیش زیبایی دوست

محو روی دوست شود کمتر به فکر حور باش

گر چه در خود از خدا مامورها داری به کوش

خود برای خود به دفع هر خطر مأمور باش

مار آزارد زنیش و مور ماند زیر پا

خوی آدم خوش بود نه مار شونه مور باش

این سخن را از امیرالمؤمنین دارم به یاد

هر مصیبت تا لب گور است فکر گور باش

گاه دیدار خدا از پای تا سر چشم شو

و زنگاه غیر او تا چشم داری کور باش

هر کجا دیدی که خواهند از خدا دورت کنند

تا قدم داری از آن دور از خدایان دور باش

بر طناب دار خود “میثم” چو میثم بوسه زن

نه به زر پابند نه تسلیم حرف زور باش

سازگار

پندیات ترکی

پندیات ترکی


ای دل گوزآچ بو یرده سلیماندا قالمیوب

سالطان حسن یوسف کنعاندا قالمیوب

میندن علاوه عمر ائلین چوخ صفائیلن

نوح نبی او صاحب طوفاندا  قالمیوب

کیخسرو و سکندر و دادار گلوب گئدوب

جم لر گئدوبدی جام نمایاندا  قالمیوب

مردان  دهر  جمله یاتوبلار   ترابیده

افراسیاب  و  رستم  دوراندا قالمیوب

گلزار دهری باد خزان پایمال  ائدوب

گللر سولوبدی صحن گلستانداقالمیوب

شاهلار گدائیله یاتوب بیر دیاریده

عبرتله باخ بو دهریده سلطاندا قالمیوب

اسکندر زمانه قرانلوقدا جان وئروب

یا للاسف که چشمه حیواندا قالمیوب

بیر گئت مدائنه باخ او ایوان حشمته

کسری گئدوبدی باخماقا ایواندا قالمیوب

چاتدی باشا تکبر فرعون ملک مصر

فرعون گئدوبدی موسی عمرانداقالمیوب

ناپاک و پاک ترک ایلیوبدور بو عالمی

بوجهلیلر گئدوب بلی سلماندا قالمیوب

سندن قالان جهاندا بیر آددور مواظب اول

سرمایه لر گئدوب سر و ساماندا قالمیوب

زیبا جمالیلر پوزولوب باغدا گل کیمین

گوزلر آخوبدی زلف پریشاندا قالمیوب

مردان علم و دانش و تقوی یولین گئدوب

فیض آلماقا بو دهریده انساندا قالمیوب

قورتاردی ناز و نعمت دنیا علی التمام

قان آغلا قان که دردوه درماندا قالمیوب

تا  آغلیام  مصائب  ایامه   دهریده

ای وای منه که دیده  گریاندا قالمیوب

کفرون گوجی مسلط اولوب جمله عالمه

باش قوزیا عجب که مسلماندا  قالمیوب

اخلاق و معرفت یغشوب اجتماعیدن

مردمده عهد و حرمت پیماندا قالمیوب

عالم دولوبدی ظلم و جفائیله سر به سر

آثار مکرمت داخی هیچ یاندا قالمیوب

شعرآفتاب قبر

شعرآفتاب قبر

 
 
ای وای من ز هول حساب و کتاب قبر

ای وای من ز شدت بیم و عذاب قبر

غم خوردگان حسرت دنیای روی خاک

آری جداست از همه غمها حساب قبر

دلهای سرکشان همه در لرزه آورد

هول قیامتیِّ سؤال و جواب قبر

صدها سخن اگر رود اینجا گزاف نیست

از ضیق و ظلمت لحد و پیچ و تاب قبر 

با مست خواب نفس، بگو خوش بخواب چون

گردد نصیب چشم و دلت خاک و خواب قبر

ما را ز سوی خویش مخاطب کند همی

کو گوش دل که باز شود بر خطاب قبر

دیگر اسیر بند شیاطین نمی شود

افتد اگر به جان کسی اضطراب قبر

با این همه به حصن حصین علی درآ

عشق علی است مانع خوف و عتاب قبر

مائیم و دست های توسّل به محضرت

ای نور جاودانگی، ای آفتاب قبر

شاعر:سید محمد میر هاشمی

متن وسبک فراق مادر(سبک عجب رسمیه)

متن وسبک فراق مادر(سبک عجب رسمیه)

 

چه رسمی داره-دو روزه دنیا          میره عزیزت-میشی تو تنها

خزان گل را- بدیده بینی                 گل است و مادر-میون گلها

ای مهربانم-آرام جانم-کجایی مادر-کجایی مادر

*********

به زیر پایت-بهشته مادر          خدا بنامت-نوشته مادر

گذار قدم را-به روی چشمم          دل تو با رحم-سرشته مادر

ای مهربانم-آرام جانم-کجایی مادر-کجایی مادر

*********

سخته خدایا-داغ جدایی          گوشه نشینم-از بینوایی

گویم به ناله-آه از جدایی          مادر خوبم-به گو کجایی

ای مهربانم-آرام جانم-کجایی مادر-کجایی مادر

*********

گل بهارم-برگرد بخونه          غمت ز قلبم-کشد زبونه

چو طفل این دل-برای مادر          زند شراره-گیرد بهانه

ای مهربانم-آرام جانم-کجایی مادر-کجایی مادر

شعر برای شهید

شعر برای شهید

 

رفتند عاشقان خدا از دیار ما

از حد خود گذشت غم بی شمار ما

دل هایمان به همره این کاروان برفت

در ره بماند دیده امیدوار ما

یک عده یافتند مقصد و مقصود خویش

واحسرتا به سر نرسید انتظار ما

عمری پی وصال دویدیم و عاقبت

اندر فراق سوخت دل داغدار ما

یاران زقید و بند علایق رها شدند

ماندیم و خاطرات کهن در کنار ما

افسوس روزگار شهادت به سر رسید

سوز و گداز و آه و فغان شد نثار ما

دیگر تمام قافله ها کوچ کرده اند

برجای مانده است تن زخمدار ما

شعرترکی برای فراق پدر

شعرترکی برای فراق پدر

 

ائویمون شام و سحر شمع فروزانی آتا

باشیمون تاجی-شرف رهبری سلطانی آتا

چوخ چکیب زحمتیمی مهر و وفا درسی وئروب

جلب ایدوبدی نظر خالق یزدانی آتا

یاشییوب عزتیلین عز و شرف کسب ائلیوب

گورسدیب زندگی ده غیرت و وجدانی آتا

یتیشوب بیر گونی اما ایلدی ترک بیزی

آلدی دلخوشلوقی همده سروسامانی آتا

اسدیریب باد خزان گلشن و گلزاره غمی

ایلیوب حالیمی هر لحظه ده بحرانی آتا

هر شب جمعه گلیب قبریوی سیلم ئوپرم

یاشلی گوزلن اوخورام سوره ی رحمانی آتا

گوزوم اما قالاجاخ کوچه ده تا سن گلسن

سوپورر بی کس آنام منزل و ایوانی آتا

غزل در فقدان پدر

غزل در فقدان پدر

 

شرر افتاده بر جانم..که سوزد استخوانم را

تنم در لرزه افتاده..اثر کرده بیانم را

زداغت بلبل نطقم..دگر افتاده از گفتار

که نتوانم ز سوز غم..بچرخانم زبانم را

ببین بابا ز هجرانت..شب و روز در غم و افغان

که نتوانم نمود پنهان..دگر اشک عیانم را

الف بودم غم تو کرد..مرا همدم به اشک و آه

پدر برخیز از جایت..ببین قد کمانم را

چو یعقوب بیت الاحزانی..بسازم بر مزار تو

که تا از دیده گردم کور..نداند کس نشانم را

بهار عمر تو بابا..چه زود گشته خزان آخر

که تا بینم گل رویت..همی خواهم خزانم را

ز سرد و گرمی دنیا..نلرزیدم-نترسیدم

ولی داغ جگر سوزت..برید از من توتنم را

پدر هر کس در این دنیا..شود آرزده از چیزی

منم آرزده از هجرت..گواه گیرم بیانم را

الهی سایه بابا..نگردد از سر کس کم

(صفا)گوید اجل برده..تمام جسم وجانم را

شاعر:قاسم جناتیان قادیکلای

شعرترکی در فراق خواهر

شعرترکی در فراق خواهر

 

گلدیم جگر داغلاماغا آی باجی

باجی دئییب آغلاماغا آی باجی

گؤزلریوی باغلاماغا آی باجی

گلدیم اولام دادرسین آی باجی

اؤلمه میسن وار نفسین آی باجی


هجرین ائدیب قددیمی خم آی باجی

سن سیز گولوم سولدو منیم آی باجی

سن منه بیر یولداشیدین آی باجی

آغلار گؤزومده یاشیدین آی باجی

منه ننه هم باجی هم قارداشیدین آی باجی

توپراقلارا قویما اوزون آی باجی

گل منه رحم ائیله اؤزون آی باجی

آچ بیرجه قانلی گؤزون آی باجی

قالیپ الیم اوسته الیم آی باجی

باشه گلیپ چوخ اجلیم آی باجی

صبر ائله قوی من ده گلیم آی باجی

ایوب دا یوخ طاقت غم آی باجی

اوزی بیلیر صاحب دم آی باجی

شاعر-ایوب رحیمی درآباد

شعر ترکی برای فراق مادر

شعر ترکی برای فراق مادر

 

بیراوشاغام،آنام سن سن       خسته اولسام،داوام سن سن

آغاج اولسام،هاوام سن سن        اورک ائویم سنسیز تالان

آنا یوردوم، آذربایجان

*********

جئیران اولسام،سن داغیمسان     بولبول اولسام،سن باغیمسان

سونبول اولسام،تورپاغیمسان        سرین سولار،سندن آخان

آنا یوردوم آذربایجان

**********

آغ بولوتلار،یورقانیندی                   مرداوغوللارقوربانیندی

یول گورسدن،قورآنیندی                دوشمن لری،درده سالان

آنا یوردوم آذربایجان

**********

من آرازام،سن خزرسن                آغیزلاردا،چوخ گزرسن

هرآفت دن،برحذر سن              قار-یاغیشلار،سنه یاغان

آنا یوردوم  آذربایجان

***********

قول-قانادیم،هوسیم سن             یورولمایان،نفسیم سن

من اوره یم،قفسیم سن                منه دایاق،کومک دوران

آنا یوردوم ، آذربایجان

**********

من قوش اولسام،سن پریم سن        زرگراولسام،سن زریم سن

عاشیق اولسام،دیل بریم سن        عاشیق لری،سای سیزاولان

آنا یوردوم  آذربایجان

**********

گوزل لرین،گوزلی سن                 دادلی-دوزلو مزه لی سن

شاعیرین شعر،غزلی سن            آدین سنین،دیلده قالان

آنا یوردوم ، آذربایجان

زبانحال مادر شهید

زبانحال مادر شهید

 

من مادر شهیدم         دل پر ز ناله دارم

داغ جوان رعنا           من داغ لاله دارم

باخون دل تو را من     چون گل بپروریدم

تقدیم حق نمودم     من دل از او بریدم

گشتی شهید داور     لیلایم و تو اکبر(2)

********

ای سرو استوارم     بنگر که بیقرارم

باشی عزیز مادر     والله افتخارم

ذکر لب است دمادم     پسر پسر کجایی

مردم من از فراقت     آخر بگو کجایی

گشتی شهید داور     لیلایم و تو اکبر(2)

*********

دین وطن ز خونت     کردی تو آبیاری

ای نخل سرفرازم     تو شیر این دیاری

تا آخرین نفس با     دشمن نمودی پیکار

کردی فدا تو جانت     مردانه در ره یار

گشتی شهید داور     لیلایم و تو اکبر(2)

*********

گر چه شهادت تو     بر مادر افتخار است

کشته شدن در این ره     واصل شدن به یار است

اما چگونه داغت     دردل کناره سازم

با جای خالی تو     برگو چسان بسازم

گشتی شهید داور     لیلایم و تو اکبر(2)

دشتی-در فراق پدر

دشتی-در فراق پدر

 

همه دارن غم و یک بی غمی نیس

همه ماتم زده بی ماتمی نیس

همه چشما چو ابر نو بهاری

گهر بارند و چشم بی نمیری نیس

********

چه غمگین و چه تنها شد دل من

ببین ماتم سرا شد منزل من

بابام رفته ز دستم تا قیومت

دیه چاره نداره مشکل من

*********

دلم تنگه بری کس گفتنی نیست

که ای دنیا به هیچ کس موندنی نیست

همه میگن دگر بابا نداری

یقین دارم ولی دل کندنی نیست

**********

غم داغ پدر کوچک غمی نیست

جگر می سوزد و داغ کمی نیست

پدر غم خوار و دل سوز و عزیزه

کخ بی او زندگی جز ماتمی نیست

*********

بسوز ای دل به حال روزگارم

بنال ای دل کسی را من ندارم

بسوز ای شمع امشب در کنارم

که در خاکه همه دارو ندارم

********

قسم بر تو که تا دنیاست دنیا

فراموشت نخواهم کرد بابا

گوای من خدای می و قهار

تو رفتی شدم بعد تو بی یار

********

شب از ره میرسد بابا کجایی

شدم بی مونس و تنها کجایی

به لانه پر کشند مرغان ز گلشن

ولی بابا نیاید در پر من

*********

بنال ای دل که دائم بی قرارم

غریب و بی کس و بیمار و زارم

بنال ای دل که مو از داغ بابام

هوای های های گریه دارم

**********

فلک دیدی چه آوردی به روزم

گرفتی بابای خوب و دل سوزم

یقین دارم که تقدیرم همین بود

سزاوارم خودم تنها بسوزم

********

تو را دیدم کفن پوشیده بودی

به روی خاک غم خوابیده بودی

برایم گریه میکردی تو بابا

اگه حال دلم را دیده بودی

*********

مسلمونون دل زارم ببینید

جدایی من و بابام ببینین

نمی خاستم من از بابا جداشم

جدایی با پدر هرگز نبینید